Mezi pražskými politiky probíhá bouřlivá diskuse o možnosti výrazně zdražit jízdné v hlavním městě. Za roční kupon Lítačky nyní cestující v Praze zaplatí 3 650 korun. Za tuto cenu mohou neomezeně využívat hustou síť městské hromadné dopravy složené z metra, autobusů, tramvají i trolejbusů.
V mezinárodním srovnání cestování po Praze vychází stále levně oproti podobným metropolím, avšak stále je v Česku nižší kupní síla. Na straně druhé rostou náklady na provoz i na investice.
Zejména zastupitelé koalice Spolu pro Prahu s vůdčí rolí ODS (dále je v koalici TOP 09 a KDU-ČSL) chtějí jízdné zdražovat. Mají podporu opozičního hnutí Praha sobě a lídra Adama Sheinherra, který je v tomto volebním období členem dozorčí rady Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP). Ten upozorňuje, že cestující platí jen 15 procent ze skutečných nákladů na provoz celé sítě MHD. Zbytek doplácí město Praha z městského rozpočtu.
Naopak proti zdražení jsou koaliční partneři na pražském magistrátu, tedy Piráti se STAN. Například náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib odmítá jeden z návrhů, který dostal k posouzení. A to zdražení ročního kuponu o 100 procent na 7 300 korun.
Srovnání ročního kuponu Prahy s ostatními hlavními městy v Evropě
Mezitím koalice Spolu pro Prahu odstartovala na sociálních sítích kampaň pro podporu zdražení jízdného v pražské MHD. Nabízí třeba srovnání Prahy s dalšími hlavními městy v Evropě. A poukazuje na to, že české hlavní město je nejlevnější.
Z publikovaného žebříčku vychází, že Praha se současným ročním kuponem 3 650 korun je levnější i než slovenská Bratislava bez metra. Cestující zde zaplatí v přepočtu 5 970 korun. Následuje Vídeň už s metrem, kde roční kupon stojí 9 125 korun.
Ve Varšavě cestující zaplatí 10 548 korun, následují Atény s 11 150 korunami. Budapešť má roční kupon za 12 161 korun, Mnichov 15 600 Kč, Berlín 21 420 korun, Paříž 23 750 korun a Londýn 91 416 korun.
Rozhodnutí o ceně Lítačky má být za tři měsíce
Pražští radní začnou diskutovat o výši jízdného zhruba za tři měsíce. Do té doby ještě má vzniknout několik studií, anket a analýz.
Rozhodnutí musí padnout do konce roku, od ledna totiž bude ROPID uzavírat novou smlouvu s dopravním podnikem.