Zprávy Analýzy Rozhovory Názory Reportáže Podcasty
Týniště na Orlicí je železniční křižovatkou ve východních Čechách
Týniště nad Orlicí, vlaková stanice

Při svých cestách do východních Čech jsem zavítal i do Týniště nad Orlicí, města v Královéhradeckém kraji v okrese Rychnov nad Kněžnou. Nachází se 20 km od centra Hradce Králové. Společně s přilehlými vesnicemi Křivice, Petrovice, Petrovičky, Rašovice a Štěpánovsko zde žije 6187 obyvatel. Týniště představuje významnou železniční křižovatku, o čemž jsem se přesvědčil na…

Při svých cestách do východních Čech jsem zavítal i do Týniště nad Orlicí, města v Královéhradeckém kraji v okrese Rychnov nad Kněžnou. Nachází se 20 km od centra Hradce Králové. Společně s přilehlými vesnicemi Křivice, Petrovice, Petrovičky, Rašovice a Štěpánovsko zde žije 6187 obyvatel.

Týniště představuje významnou železniční křižovatku, o čemž jsem se přesvědčil na tamním vlakovém nádraží. Z něj je vhodné spojení všemi směry, tedy na Hradec Králové, Náchod, Letohrad, Rychnov nad Kněžnou i Choceň.

Týniště nad Orlicí je zároveň vyhledávanou oblastí pro rekreující se chataře. Křižuje se zde několik značených cyklistických tras. Jedním z tipů na příjemný pěší výlet je návštěva nedalekého města Třebechovice pod Orebem, kde se nachází světoznámé muzeum betlémů. V nedalekých Častolovicích je zase objekt rozlehlého zámeckého parku.

V první polovině 16. století patřilo městečko pánům z Pernštejna, kteří sídlili v Potštejně. V tomto období došlo k vybudování rozsáhlé rybniční sítě, což přineslo mnoha desítkám lidí možnosti obživy. Byl též vybudován 17,5 km dlouhý spojovací kanál mezi řekou Bělou v Častolovicích a Dědinou v Třebechovicích. Sloužil k napájení panských rybníků, mlýnů, pil a valch. Celé týnišťské panství lehlo ještě před vypuknutím třicetileté války popelem. Na konci 17. století jej koupil Tomáš Černín z Chudenic. Další katastrofu přinesl rok 1733, kdy město postihl poslední velký požár. Klíčovou událostí v rozvoji městečka byla výstavba dvou železničních tratí v druhé polovině 19. století. Z chudého zemědělského městečka se stala důležitá průmyslová křižovatka. První vlak tudy projel 14. ledna 1874. K povýšení na město došlo v únoru 1914.

Dominantou města je barokní kostel svatého Mikuláše, který byl budován během 18. století. Historické centrum tvoří obdélníkové náměstí, v jehož středu stojí barokní mariánský sloup. Původně barokní budova radnice byla přestavěna v empírovém slohu v 19. století.

V článku jsme čerpali i z webových stránek Atlas Česka

Přihlásit přes Seznam

Regiony

Tip od MEDIASHOW:

Doporučujeme

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama