Vstup čínských aut do Evropy i do Česka už je realitou. Na pozoru by si měly dát všechny tradiční evropské automobilky, které expanzi čínských značek pozorují na domácím čínském trhu. Strategie evropských značek v Číně postupně naráží na fakt, že jsou drahé a čínští zákazníci dávají přednost místním autům. Ta často vypadají a nabízejí prakticky to samé co evropské značky, avšak za mnohem levnější cenu.
Pokud se to odehrává přímo v Číně, bolí to. Hodně by o tom mohla vyprávět mladoboleslavská Škoda Auto. Ta čínskou expanzi spíše vzdává a zkouší to na novém pro ni perspektivnějším trhu ve Vietnamu. Horší to mají typicky německé značky, které vsadily na růst v Číně svůj další rozvoj a ekonomický potenciál. Ať už jde o luxusní značky typu BMW, Mercedes-Benz či Audi. Nebo „lidovější“ Volkswagen, který na expanzi na čínském trhu hodně vsadil, zvláště po stažení škodovky z Číny.
Čínský trh je obecně pro Volkswagen Group z německého Wolfsburgu hodně důležitý. A pokud se na to podíváme i celoněmeckou optikou, na německé automobilové expanzi v Číně stojí i automobilový průmysl v Německu. Proto německá vláda vždy dokázala přimhouřit oko u politických otázek. Ovšem „neviditelná ruka trhu“ v čínských podmínkách ukazuje, že kvalita a cena nakonec rozhoduje.
Čínská auta v Číně vytlačují evropské značky kvalitou a cenou
Čínské automobilky dokáží vyrobit srovnatelné vozy, nabízí je za levnější cenu zákazníkům. Evropské automobilky, ačkoliv modely pro čínský trh vyrábějí v Číně, nemohou být dlouhodobě dražší. Jinak budou vytlačeny konkurencí. To platí i v Číně. Přidejme k tomu „vlastenecký bojkot“ a soumrak původně slibného velkého trhu pro evropské automobilky se blíží.
Čím více aut čínské automobilky prodají, tím zvyšují produkci a zároveň snižují náklady. Zmenší si sice marže na jednotlivě prodaný vůz, ale ve finále si větším prodejem zvýší zisk.
Evropské automobilky na čínský trh vstupovaly s jinou představou. Západní značka je symbolem kvality a luxusu, za kterou čínský zákazník kvůli statusu zaplatí více. Marketingem vytvořený prémiový produkt bude dražší, avšak pro výrobce výnosnější díky výši marže. To je obvyklá strategie luxusních značek v Evropě.
Jakmile čínská auta začala být srovnatelná třeba se škodovkou a typově modelem Škoda Octavia, avšak za mnohem levnější cenu, čínský zákazník upřednostnil čínský vůz. Najednou z původní představy, že Škoda Auto povede celou skupinu Volkswagen Group v Číně díky kombinaci kvality a výhodné ceny, prakticky nic nezbylo. Po Rusku vyklízí pozici v Číně a míří do Vietnamu.
Čínská auta chtějí ohrozit evropské značky přímo v Evropě
Loni na podzim toho byla média plná. Začala psát o čínské expanzi do Evropy. Experti z automobilové branže předpovídají, že některé čínské značky uspějí, některé nikoliv, ale především celý evropský trh neovládnou. Jenže třeba takový německý Volkswagen či korejské značky jako Kia a Hyundai, rumunsko-francouzská Dacia a obecně levnější modely to mohou mít komplikované. Typově i Škoda Fabia. Původně tyto modely z nižšího segmentu za poslední dva roky zdražily o desítky tisíc korun, že základní modely nových aut zákazník nekoupí pod 400 tisíc korun.
Navíc čínské značky začínají více investovat do marketingu a využijí k tomu i autosalony, které přitom v Evropě spíše postupně končí. Na loňském autosalonu v Mnichově své prezentace představily čínští výrobci BYD, Dongfeng nebo XEV, kteří to s prodejem aut v Evropě myslí opravdu vážně. Ty už v Číně v podstatě nemají konkurenci a příštích letech plánují mohutnou expanzi i na evropský trh. V roce 2022 se v Evropě mezi desítkou nejprodávanějších elektromobilů umístilo hned pět čínských modelů. Například od firem dalších dvou značek Nio a Xpeng. A podle různých odhadů by mohl podíl čínských společností na evropském automobilovém trhu dosáhnout do dvou let až 15 procent.
Číňané do Evropy vstupují přes elektromobily
Situace na evropském kontinentě je pro evropské automobilky o to složitější, že kvůli plánovanému ukončení prodeje aut se spalovacím motorem a evropskými směrnicemi pro snížení emisí CO2, musí automobilky najíždět na trend elektromobilů. A zde paradoxně naráží na konkurenci z Číny.
Aktuální čínská auta, která ve velkém začínají přicházet i do Evropy nejprve na západoevropské trhy nebo s elektromobily už rozhodně nepůsobí jen jako velmi levná alternativa k zavedeným značkám. Mají mnohem lepší kvalitu výroby a především jsou plné moderních technologií. I cenovka je atraktivnější, neboť si drží cenu pod evropskými či dnes už korejskými značkami.
Čínský automobilový vstup na evropský trh má kromě motivace u některých značek postupně být celosvětovou značkou především být na začátku rozvoje elektromobility v Evropě. Což už dělá potíže zavedeným koncernům, především Volkswagen Group, ale také koncernu Stellantis. Ty musí vybudovat potřebnou výrobní infrastrukturu, mít výrobní zdroje, přijatelné ceny energií pro výrobu a udržet zákazníky u svých značek.
Němci a Francouzi (zatím) preferují domácí značky
Zatímco Stellantis, který vznikl spojením italsko-americké FCA s francouzskou PSA, sází na francouzský a jihoevropské trhy, německý Volkswagen především na domácí německý trh. A zatím Volkswagen či Audi a s nimi česká Škoda Auto a španělský Seat a Cupra „drží“.
Ale tím, jak čínská auta budou levnější, může mít škodovka potíže i na českém trhu, kde je dlouhodobě atakována právě korejci z Kia a Hyundai nebo ještě levnějším segmentem typu Dacia, za kterým stojí francouzský Groupe Renault.
A zdá se, že vlna čínských aut se valí i do Česka a odborníci z trhu již mluví o tom, že čínská auta budou až o 20 procent levnější.