Zprávy Analýzy Rozhovory Názory Reportáže Podcasty
Frekvence 1 před 30 lety změnila rádio. A stojí na rozcestí
Mikrofon

Frekvence 1 nabízela jedinečné rádiové formáty, které stály na výrazných osobnostech. Odklon k hudebnímu proudovému vysílání moc nevychází.

Frekvence 1 byla druhým celoplošným rádiem, které v ten rok vysílalo. V únoru 1993 to bylo Rádio Alfa, které 24. února 1999 po šesti letech nahradilo tuto stanici Rádio Impuls. To Frekvence 1 od 24. října 1993 vysílá stále a vloni oslavila 30 let existence.

Pamětníci pravděpodobně nejvíce vzpomínají na úvodní období v 90. letech, kdy Frekvence 1 hodně stavěla na mluveném slovu. A moderátorských osobnostech. Tím se odlišila od ostatních rádií té doby. V první porevoluční vlně byla rádia především o hudbě, po které byl „hlad“. A najednou Frekvence 1 postavila program na „osobnostech“ a nikoliv hudbě.

Frekvence 1 dynamická oproti Radiožurnálu a Praze

Ráno bylo zpravodajské s menším podílem hudby. Za tímto konceptem stál Jiří Hrabák, který na Frekvenci 1 přešel z Evropy 2. V ranním vysílání pracoval tým šesti sedmi rádiových novinářů a připravovali hutně zpravodajský ranní blok. Internet nebyl, zpravodajské ráno bylo doménou rozhlasu. Frekvence 1 to dělala jinak, dynamicky, oproti Radiožurnálu.

Za jeho éry začali kariéru třeba Václav Moravec či Martin Veselovský. Pro Frekvenci 1 vymyslel Pressklub, do kterého přivedl z České televize Zuzanu Bubílkovou.

Zároveň Frekvence 1 postavila program na blocích podobných tehdejší stanici Praha z Českého rozhlasu (dnes pod názvem Dvojka). Šlo o tematické pořady s tím rozdílem, že Frekvence 1 masivně využívala posluchačské ohlasy a komentáře přímo do vysílání. Budovala interaktivitu mezi posluchačem a rádiem, tedy moderátorem.

Zároveň program rádio přizpůsobilo dennímu rytmu. Po ranním vysílání začal Dámský klub s televizními hlasatelkami a program s lifestylem i rozhovory zejména pro posluchačky. Kolem poledne byl publicistický blok následovaný talkshow s Pavlem Vítkem a následován soutěžním odpolednem. Večerní vysílání pak bylo o další talkshow.

Sex na Frekvenci 1 v dopoledním vysílání

Změna ve vysílání Frekvence 1 nastala po roce 2000, kdy došlo k „bulvarizaci“ programu. Velkých změn doznalo ranní a dopolední vysílání. Zpravodajské ráno šlo spíše do pozadí, i když si stále udržovalo charakter ranních informací nadřazených hudbě. Vznikl rozhovorový blok Xaver a jeho host s Lubošem Xaverem Veselým následovaný moderováním Jitky Asterové. Ta přivedla na rádiové vlny nový prvek, dopolední talkshow o sexu. A docházelo k prolamování hranice toho, co bylo možné v rádiu říkat, navíc před polednem…

Avšak začaly potíže pro hudební formát Frekvence 1. Zatímco v 90. letech hrála zejména hudbu 70. a 80. let, po roce 2000 i díky vysílání Rádia Impuls a Rádia Blaník docházelo k trendu, na který i Frekvence 1 nebyla připravena.

Rádio Impuls bylo první, které zkusilo na konci února 1999 vrátit po devíti letech Michala Davida a podobné interprety. Ti po Listopadu 89 přemýšleli o tom, že hudební kariéru pověsí na hřebík. Rádio Impuls stavělo hudební formát na české a slovenské hudbě. Helena Vondráčková, Jiří Korn, Václav Neckář, Hana Zagorová, Karel Gott, Věra Martinová, Michal David, Kabát, Věra Špinarová… A ono to vyšlo. Posluchačům se to líbilo a z Impulsu se najednou stávalo rádio číslo 1 v poslechovosti.

Reagovat musela i Frekvence 1. A Michel Fleischmann, který reprezentoval rádio francouzského vlastníka ještě s Evropou 2, musel jednat. Poprvé dochází k úpravě hudebního formátu a do playlistu hudební dramaturg zařazuje českou a slovenskou hudbu. Rádio navíc těžilo z toho, že většina regionálních stanic cílila na formát Evropy 2, v popředí byla hudba a méně kvalitní lokální moderátoři.

Rádio Impuls, Rádio Blaník a nový Radiožurnál

Zatímco Rádio Impuls vylaďovalo formát, který u posluchačů zabodoval a do popředí se dralo Rádio Blaník, Frekvence 1 se snažila přizpůsobovat. Bylo to vlastně poprvé, kdy přestala být lídrem trhu, ale naopak se snažila kopírovat a „našroubovat“ programové prvky i hudbu konkurence na svůj formát. Což ne vždy se povedlo…

Posluchači oceňovali proudové vysílání Rádia Impuls. Nabízelo dopravu, zprávy, reportáže, akcent na regiony a českou hudbu od 70. let po současnost. K tomu mix zábavných prvků včetně soutěží. U Rádia Blaník zase oceňovali hudební formát, méně slov, tedy vhodné pro kulisu. Frekvence 1 zároveň nemohla „uhnout“ k hudebnímu formátu Evropy 2, neboť obě rádia patřila – a patří – stejnému majiteli.

Jenže po roce 2007 dochází ke změně i na Radiožurnálu. Do Českého rozhlasu odešla z Frekvence 1 Barbora Tachecí. A zavedla proudové dynamické vysílání, navíc postavené na moderátorských tvářích. Jako příklad uveďme Lucii Výbornou a jejího hosta od 9 hodin. I ona odešla do veřejnoprávního rozhlasu z Frekvence 1.

Barbora Tachecí, která utvářela program Frekvence 1 zhruba v letech 2000 – 2006, měnila Radiožurnál do dynamické formy bližší komerčnímu rádiu. Tento trend se u „zkostnatělého“ Radiožurnálu neobešel „bez křiku a protestů“, ale základ změny byl už vytvořen. Tím začal nový problém pro Frekvenci 1 i Rádio Impuls, obě rádia navíc musela čelit vzrůstající oblíbenosti Rádia Blaník.

Rádia od mladých posluchačů utíkala oslovit starší

Kolem roku 2008 najednou rádia začala objevovat nové posluchačské skupiny. Místo orientace na mladého posluchače tvořila program pro střední a starší generaci. A v českém éteru začalo být těsno. Navíc roztříštěná regionální rádia se sdružovala do vznikající sítě Hitrádio a nastal další problém pro Frekvenci 1.

Ta angažovala dvojici Těžkej Pokondr tvořenou moderátory Romanem Ondráčkem a Milošem Pokorným. Ti tvořili pilíř dopoledního vysílání Frekvence 1 s hostem. Ovšem další program rádia už byl bez výrazných tváří a spíše nastal odklon od známých jmen směrem do klasického hudebního formátu s větším podílem mluveného slova. V poslechovosti rádio setrvále ztrácí.

Nový fenomén devadesátek na rádiu Kiss

Zatímco Rádio Blaník rozšiřuje pokrytí, dochází ke sjednocování regionálních stanic pod značku Hitrádio, tak v roce 2017 přichází i ke konsolidaci v síti rádií Kiss. Hlavní slogan rádia zní nově „Be happy!“ a hudebně „To nejlepší od 90. let“. Moderátorský tým je sestaven tak, aby bavil celý den.

Tím pro Frekvenci 1 začal už opravdu velký problém. Rádio Kiss vsadilo na hudbu 90. let a z Frekvence 1 navíc odešel Michal Kavalčík, který jako Ruda z Ostravy moderoval svoji polední show. Na Kiss přešel moderovat dopolední vysílání.

Frekvence 1 ještě vsadila na zpravodajské ráno s Liborem Boučkem, který to střídal s Evropou 2.

A budoucnost Frekvence 1?

Frekvence 1 patří s Evropou 2 do mediální skupiny Czech Media Invest miliardáře Daniela Křetínského. Ten rádio koupil od francouzské skupiny Lagardère Active Radio International v roce 2018.

Programově Frekvence 1 stojí na zábavných prvcích s Janem Krausem, Martou Jandovou a Tomášem Matonohou. Dále doplněno o klasické moderované bloky, avšak hudebně je stanice rozkročena velmi široce. Nabízí i 80. léta a hudbu 90. let po současnost.

Muž ve stínu: Vytvořil Rádio Impuls podle sebe a funguje to 25 let
Muž ve stínu: Vytvořil Rádio Impuls podle sebe a funguje to 25 let

Přihlásit přes Seznam

Regiony

Tip od MEDIASHOW:

Doporučujeme

Tip od MEDIASHOW:

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama