Slevové akce obchodníků jsou pod větším drobnohledem. Česká obchodní inspekce (ČOI) přitvrdila v sankcích vůči obchodním řetězcům za porušování zákona na ochranu spotřebitele a především pravidel pro uvádění slev.
Oblíbeným trikem supermarketů už několik let je i často medializovaná taktika. Obchodníci lákají na vysoké slevy z tajemné „běžné či dřívější“ ceny, namísto uvádění opravdových slev z nejnižší ceny za posledních třicet dní, jak ukládá zákon.
Jak uvedl web Novinky.cz, ČOI v prvním čtvrtletí roku 2025 potvrdila řetězcům za porušení zákona osmadvacet pokut celkem za 20,84 milionu korun.
Pokuty od ČOI získalo mnoho supermarketů s potravinami
Penny Market obdržel od krajských inspektorátů devět pokut za 16,9 milionu. Se čtyřmi pokutami za celkem 2,4 milionu korun je Albert. Přes milion korun na pokutách zaplatila Billa. Pokuty pro Kaufland, Lidl a Globus byly nižší.
Šlo o pokuty za prohřešky, kterých se řetězce dopustily dříve, většinou během loňského roku, ale i předloni.
Nová pravidla pro výpočet slev začala v Česku platit v lednu 2023. Řetězce se pak snažily využít toho, že zákon sice zmiňoval povinnost uvádět nejnižší ceny za třicet dní, ale výslovně neříkal, že sleva v procentech musí být vypočtena právě z této ceny. Že to tak skutečně musí být, ale loni na podzim rozhodl Soudní dvůr Evropské unie.
Server Novinky.cz si všímá, že obchodníci pravděpodobně ustupují od dosavadní praxe a po rozhodnutí soudu mění strategii ve vyjadřování slev.