Nejvíce posluchačů z komerčních stanic má Rádio Impuls. Naopak největší podíl na rádiovém trhu Rádio Blaník. Na historickém maximu je Rádio Kiss.
Ukazují to poslední čísla Radioprojektu, který mapuje posluchačské preference. Průzkum probíhal ve 3. a 4. čtvrtletí roku 2023. A ukázal, že bodují rádia pro staršího posluchače s dvěma fenomény: českou hudbou a muzikou 90. let.
Synonymem české hudby je od roku 1999 Rádio Impuls, které těžilo z celoplošnosti. Naopak Rádio Blaník, které odstartovalo o několik měsíců později ve stejném roce, si buduje celoplošnost postupně. Nyní je ale zřejmé, že když je ve stejné kategorii celoplošných rádií jako Impuls, tak oba formáty už oslovují podobnou posluchačskou skupinu.
Zatímco Blaník roste, Impuls klesá. Navíc Rádio Blaník má intenzivnější český hudební playlist v průběhu dne, to Rádio Impuls to „dohání“ hlavně večer a v noci. Navíc Blaník cílí na skupinu posluchačů 30 a více, Impuls přiznává cílovku 40 plus.
Rádio Impuls zastavila pandemie
Pokud to převedeme na čísla, tak Rádio Impuls denně poslouchalo 666 tisíc lidí, Blaník 617 tisíc lidí. Frekvenci 1 jen 418 tisíc lidí. Pro úplnost dodejme, že Evropu 2 poslouchalo 640 tisíc lidí. A vedoucí Radiožurnál 733 tisíc lidí. Jenže pokud k tomu přidáme rádia z kategorie nadregionálních, tak s poslechovostí včera 461 tisíc lidí je najednou Rádio Kiss i před Frekvencí 1. A doplníme-li o síť Hitrádií, tak jsme na čísle 448 tisíc posluchačů. Důvody poklesu oblíbenosti Frekvence 1 jsme popsali.
Rádio Impuls na konci února oslavilo 25 let vysílání. Když se psal rok 1998, Jiří Hrabák měl jinou představu o směřování programu, chtěl dělat jiné rádio než Frekvenci 1, kde působil. Protože se znal s budoucím majitelem Rádia Impuls z pražské Bohemky, kam oba chodívali jako fotbaloví fanoušci, plácli si. Jiří Hrabák tak vymyslel nový fenomén, který až do vypuknutí pandemie Covid-19 byl lídrem českého rádiového trhu.
Kvůli pandemii Rádio Impuls ztratilo třetinu posluchačů a do popředí se dostal veřejnoprávní Radiožurnál. Celoplošný okruh Českého rozhlasu se také změnil a posluchači to, zdá se přijímají. Je jedničkou mezi rádii. A začíná dělat potíže právě Impulsu.
Souboj v české hudbě: Rádio Impuls vs. Rádio Blaník
Impuls byl první, který zkusil na konci února 1999 vrátit po devíti letech Michala Davida a podobné interprety, kteří po Listopadu 89 přemýšleli o tom, že hudební kariéru pověsí na hřebík. Rádio Impuls začalo stavět hudební formát na české a slovenské hudbě. Helena Vondráčková, Jiří Korn, Václav Neckář, Hana Zagorová, Karel Gott, Věra Martinová, Michal David, Kabát, Věra Špinarová…
Za půl roku začala vysílat středočeská stanice pod názvem Rádio Blaník, které českou hudbu ještě zintenzivnilo. Ostatní rádia byla v šoku.
Jan Hanousek je dalším mužem ve stínu, který určuje hudební dramaturgii Rádia Impuls neuvěřitelných 25 let. „Po pádu komunismu se zvedla stavidla a vtrhla sem zahraniční produkce. Nikdo už nehrál Vondráčkovou, Davida, dokonce ani Gotta, čeští interpreti měli prostě smůlu. Možná jen skupina Lucie byla výjimkou, to bylo opravdové zjevení, fenomén devadesátek s fantastickým zvukem, muzikantskou i textařskou kvalitou. Jinak to tady válcovala hudba ze zahraničí. Pár let to vydrželo, ale v půlce devadesátých let se to začalo lámat,“ zavzpomínal v bilančním rozhovoru pro iDNES.cz Jan Hanousek.
Devadesátky na rádiu Kiss
Naprostým fenoménem je hudební formát hudby z 90. let na Rádiu Kiss. Tomu pomohla konsolidace samostatných stanic se stejným názvem v regionech v Čechách a na Moravě.
Některé stanice pod značkou Kiss vysílala pro mladé posluchače, třeba více taneční hudby. Naopak pražské Kiss cílilo na starší publikum a hudbu 80. a 90. let. Bylo i období, kdy do playlistu zařadilo i hudbu 60. a 70. let. To se týkalo zejména období právě 90. let, později se profilovalo zejména na 80. léta.
Změna koncepce nastala 1. května 2017, kdy vznikl centrální program s odpojováním pro regionální pořady, kulturní servis, regionální zpravodajství, předpověď počasí nebo reklamu. Hlavní slogan rádia zní nově „Be happy!“ a hudebně „To nejlepší od 90. let“. Moderátorský tým je sestaven tak, aby bavil celý den.
Na historickém maximu je právě nyní. Formát AC pro cílovou skupinu 25 – 40 let oslovuje spíše i čtyřicátníky, kteří vzpomínají na mládí a diskotéky v 90. letech. V tom je síla hudebního formátu, který je nyní úspěšný.