Pokud míříte k moři, za památkami nebo lyžovat do Alp, zřejmě se rozhodnete pro cestování autem do Itálie. Ačkoliv na první pohled to vypadá poměrně složitě, není tomu tak. Rakousko, v tomto případě tranzitní země, je díky promyšlené dálniční síti snadno překonatelné. Na italské území pak obvykle vjedeme buď přes Brennerský průsmyk na dálnici A22 směr Trento, nebo u rakouského Villachu směr Udine na dálnici A23.
Jakmile projedete hranici mezi Rakouskem a Itálií, dostanete šanci z dálnice odbočit na běžnou silnici. V opačném případě počítejte po prvním úseku při cestování do Itálie s mýtnou branou u výjezdu z dálnice. Zatímco v Rakousku je stále papírová dálniční známka a v Česku elektronické mýtné, v Itálii řidič platí za ujetý úsek.
Dálniční poplatky v Itálii
Za průjezd dálničních úseků a vybraných tunelů při cestování autem v Itálii zaplatíte, a to obvykle při výjezdu, stanovený poplatek. Uhradit jej můžete hotově, kartou, předplacenou kartou Viacard nebo automatizovaným systémem Telepass. Částka, kterou zaplatíte, se proto liší v závislosti na ujeté vzdálenosti a dané trase. V průměru počítejte s tím, že mýtné v Itálii stojí zhruba 9 eur za 100 km. Doporučujeme dopředu si spočítat délku trasy po dálnici a díky tomu zjistíte cenu za cestu.
Cena pohonných hmot v Itálii
Stanovit dopředu cenu benzinu či nafty není snadné, zaměřme se tedy na orientační informace. Ve srovnání s Českem i Rakouskem jsou ceny pohonných hmot v Itálii relativně vysoké. Proto mnoho řidičů doplňuje nádrže ještě před vjezdem do Itálie v Rakousku.
Obecné pravidlo je – pokud možno netankujte v Itálii. Pokud to nebude možné, tak se při cestování v Itálii vyhněte tankování na dálnicích, kde jsou ceny nejvyšší. Častou možností je tankování v blízkém městě u dálnice, nejlépe u samoobslužných pump bez obsluhy. Potíž je v tom, že pokud z dálnice sjedete, budete muset zaplatit mýtné. Proto se vyplatí dotankovat předtím, než vjedete na dálnici.
Dálnice, nebo normální silnice?
Italské dálnice jsou široké, moderní, bezpečné a provoz obvykle plynulý. Pouze u velkých městských aglomerací v dopravních špičkách (které se oproti těm v Česku často liší, neboť Italové mají jiný denní rytmus) počítejte s dopravními zácpami, typicky u Milána. Mapu zpoplatněných dálnic, propočet mýtného i aktuální dopravní situaci najdete zde.
Možná vás překvapí mírně odlišné dopravní značení než na českých silnicích a dálnicích, nejlépe kombinujte sledování svislého a vodorovného značení s navigací v autě. Hlavní dálniční tahy využívají i proměnlivé dopravní značení na navigačních tabulích. Typicky na dálnici A22 směr Brennerský průsmyk, který kvůli nekončící koloně kamionů a karavanů s přívěsy je regulována rychlost tak, aby provoz byl plynulý. A22 je totiž hlavní spojnice mezi severem a jihem, tedy Rakouskem a Itálii.
Dálnice v Itálii slouží zejména pro tranzitní dálkovou dopravu, tudíž výjezdy jsou po delších úsecích než v Česku. Okolo velkých měst projedeme často po obchvatu i ve formě rychlostní silnice. Ty jsou obvykle bez poplatku.
Pro tranzitní dopravu na delší vzdálenosti to bez dálnice nepůjde. Naopak pokud nepospícháte a chcete poznávat krajinu či určitou oblast, často pojedete po silnicích přes obce a i mimo ně s omezenou maximální rychlostí. Itálie je navíc hornatá země a mimo Pádskou nížinu silnice i dálnice překonávají pohoří, tudíž v Itálii je na silniční síti opravdu hodně tunelů všech typů.
Rychlostní limity a emisní zóny
Maximální povolená rychlost na dálnicích je pro osobní automobily 130 km/h, mimo obec 90 km/h a v obci 50 km/h.
V některých italských městech jsou i emisní zóny, které jsou pro vjezd autem zpoplatněna městským mýtem „Zona Traffico Limitato“. Tyto značky jsou umístěny na začátku zóny. Kompletní přehled měst a oblastí s omezením vjezdu naleznete zde nebo zde.
Vybraná další pravidla v Itálii
V Itálii v rámci dopravních předpisů a povinného vybavení platí některé odlišnosti oproti Česku. Patří mezi ně např.:
- Reflexní vesta povinná pro každého, kdo vystupuje z automobilu během mimořádné události
- Povinnost užití reflexní desky na nosič jízdních kol (pro osobní i obytné automobily)
- Zákaz používání světelné houkačky „blikání“ na ostatní vozy
- Zadní mlhovky lze použít v případě viditelnosti nižší než 50 m
- Zákaz kouření v době, kdy se v automobilu přepravují děti nebo těhotné ženy (sankce za porušení až 650 EUR)
- Přísné posuzování upoutání domácích zvířat
- Zákaz sexu ve vozidle (riziko tří měsíců až tří roku ve vězení)
- Při přepravě dětí do 12 let a 150 cm výšky musí být použito dětského zádržného systému odpovídající velikosti. Děti do 3 let věku je možno přepravovat bez využití odpovídajícího dětského zádržného systému za podmínky, že vozidlo jím není vybaveno a že dítě je doprovázeno osobou starší 16 let
- Volné kempování zakázáno, nicméně existuje mnoho dostupných oficiálních míst ke státní vozidel a karavanů s ostatními službami za nízké poplatky
- Omezení používání zimních pneumatik v letním období.
Cestovní pojištění a povinné ručení v Itálii
Evropský průkaz zdravotního pojištění vám garantuje stejné podmínky čerpání zdravotní péče, jaké má občan dané země EU v rámci svého zdravotního pojištění. Při cestě do Itálie zůstáváte po celou dobu na území EU. Teoreticky se můžete spolehnout jen na kartičku, kterou vám vystavila vaše zdravotní pojišťovna v Česku. Ovšem vhodné je cestovní pojištění, zvláště pro sportovní a turistické aktivity v horách.
Obdobně je to s povinným ručením, které platí, pokud vlastník vozidla ho má zaplacené v Česku. Zároveň je vhodné při cestě do Itálie sjednat havarijní pojištění kvůli dopravní nehodě, odcizení či vandalismu.