Možná jste slyšeli o influencerech, kteří jsou stále více zapojováni do komerčních spoluprací. Obvykle jsou to známé osobnosti z řad herců či hudebníků a moderátorů, dále účastníků reality show či různé televizní celebrity vzešlé z televizních projektů. Kvůli jejich známosti a dosahu se s nimi spojují značky, firmy i instituce.
Tento trend přejali i vyloženě internetoví youtubeři natáčející videa či vyloženě instagramoví influenceři. Typicky z oblasti cestovního ruchu, vaření a gastronomie, cvičení a zdravého životního stylu nebo z oblasti drogistického zboží.
Původně obsah cílil na nejmladší a mladší cílovou skupinu, která objevovala sociální sítě. Nejprve Facebook, později Instagram. Jak postupně lidé z generace mileniálů a X zestárli, Facebook se stal spíše platformou pro starší ročníky. Instagram je pod tlakem TikToku, který objevovali ti nejmladší z generace Z a následně alfa.
Trend influencerů na sociálních sítích
Od textů na klasických firemních či obsahových webech se přešlo k větší obrazové vizualizaci. Fotografie postupně nahradila krátká videa. A tak pod trendem TikToku ještě kratší reels, ke kterým sociální sítě přidávají trendovou hudbu. Ta díky i formátům reels a shorts získává na popularitě a vznikají tak i hudební hity podporované streamovacími platformami či rádiem.
Od vyloženě vizuálních formátů v Česku zažívá stále stoupající tendenci podcast, tedy audio. Buď bez obrazu, jen audio stopa, tedy klasický podcast. Nebo s videem, často kvůli platformě YouTube. Obrazové sekvence pak můžeme používat na Facebooku a zaujmout tím starší publikum, které je této sociální síti věrné a nové už ani nechce objevovat.
Právě sociální sítě a možnost natáčet videa prostřednictvím klasického mobilního telefonu – díky snížení pořizovacích a výrobních prostředků na minimum – jsou hnacím motorem pro běžné zákazníky, odborníky a specialisty v daném oboru, aby se vyjadřovali k danému zboží či službě.
Recenze, reakce, zmínky, rady a tipy
Jsme tak zpět u recenzí a poradenství, které získalo na významu v rámci marketingu právě v éře internetu před masivnějším rozšířením sociálních sítí. Vznikaly různé weby a diskusní fóra s recenzemi. Efekt sdílení poznatků, zážitků a doporučování je tu s námi dlouhodobě, je to přirozená lidská vlastnost. Jen se měnila forma.
Klasické obsahové weby stály na textu, později na fotografiích. Jakmile do módy přišlo video, vše získalo jiný rozměr. Obrázky marketéři rozpohybovali. Mnozí si všimli trendu podcastu, který vzešel z klasického rádiového vysílání. Podcast je vlastně původně rozhlasový pořad. Pořad postavený na mluveném slově. S představivostí.
Jakmile k mikrofonu dáte kameru, už se můžete dívat na aktéry diskuse či rozhovoru, pokud je to talk formát. Tyto video a audio formáty můžete využívat buď na obsahovém webu či agregátoru jako je YouTube nebo Spotify. Pokud nechcete tvořit obsah pro uživatele, kteří za něj budou platit, ale jako marketingový a PR nástroj, budete hledat způsob, jak efektivně sdělení dostat k cílové skupině.
Do popředí jde UGC – uživatelsky generovaný obsah
Když si firma, obchod či poskytovatel služby začal pořizovat webové stránky, do popředí se dostávalo SEO a PPC reklama. Vše se upravovalo zejména pro vyhledávače jako je Google. Počítalo se s tím, že zájemce si požadovanou informaci či službu vyhledá – vygoogluje – pomocí vyhledávacího pole.
Pak přišly sociální sítě, zejména Facebook a Instagram, které naučily scrollovat. Nekonečný proud příspěvků v newsfeedu a pasivní konzumace zobrazovaného obsahu. Tomu začali marketéři přizpůsobovat tvorbu obsahu. Profesionálního obsahu. A k němu patří profesionální celebrity a influenceři.
„Jenže tím, jak sociální sítě jsou přehuštěny profesionálním obsahem od agentur, které používají i spolupráci s influencery, přichází nový trend. Tím je UGC marketing,“ říká Radek Pešout z PR a marketingové agentury MEDIASHOW Digital.
Pojem UGC je zkratka pro User Generated Content a pochází z angličtiny. Je klíčovým pojmem v současném digitálním prostředí. Tento druh obsahu vytvářejí sami zákazníci prostřednictvím své online komunity. Pokud značka přesdílí tento obsah tvůrců, jako jsou fotografie, videa nebo příspěvky, je to označováno jako UGC.
S tím souvisí i nový typ tvůrce, tzv. UGC tvůrce. Nejedná se o celebritu z řad herců, zpěváků či vzešlou z televizního prostředí. Naopak se jedná o běžné lidi, kteří vytváří obsah či recenze, aniž by primárně byli spjati s konkrétní značkou na obchodní bázi.
UGC jako součást PR a marketingu
Avšak vyznat se v prostředí internetu nemusí být pro marketingové a PR pracovníky snadné, navíc je to časově náročné. Jedná se totiž o obsah tvořený uživateli sociálních sítí bez vědomí značky.
„Avšak tento obsah může následně být využíván v marketingu a PR značky, pokud je vhodně zakomponován do celkové komunikační strategie,“ radí Radek Pešout z PR a marketingové agentury MEDIASHOW Digital.
V podstatě jde o vytěžení obsahu, který vytváří někdo jiný. Mezi nejčastěji využívané formy jsou: recenze a hodnocení, fotografie a videa, příspěvky na sociálních sítích, blogy a články, testiomonialy a video recenze.
Text vznikl ve spolupráci s agenturou PR Nest Media vystupující pod značkou MEDIASHOW Digital.